اصول طراحی سایت حرفه ای

اصول طراحی سایت حرفه ای

اصول طراحی سایت حرفه‌ای، موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله ماهان راجع به آن صحبت کنیم. انتخاب هاست و دامنه مناسب یا ریسپانسیو بودن سایت، موضوعاتی نیستند که در ادامه بخواهیم به آن‌ها بپردازیم، چرا که این‌ها از اصول اولیه طراحی سایت هستند.

از آنجا که سایت شما چهره تجارت شماست، اگر در طراحی آن به صورت حرفه‌ای عمل نکنید برندتان را زیر سوال برده‌اید. چه خود برنامه نویس باشید و چه صاحب کسب و کاری که می‌خواهد طراحی سایت خود را به یک برنامه نویس واگذار کند، این مقاله به شما سرنخ‌های خوبی می‌دهد تا بتوانید یک دید کلی از یک سایت حرفه‌ای پیدا کنید.

فهرست مطالب

اصول طراحی سایت حرفه‌ ای

در ادامه 6 مورد از مهم‌ترین اصولی که باید برای طراحی حرفه ای یک سایت بدانید را بررسی می‌کنیم.

1) پیاده سازی اصول UI/UX

شاید تا چند سال پیش طراحی سایتی که می‌توانست به هر نحوی پاسخگوی کاربران باشد کافی بود، اما دیگر چنین سایت‌هایی از رده خارج شده‌اند. امروز دیگر صحبت فقط از رفع نیاز کاربر نیست، بلکه تجربه رضایت بخش او هنگام استفاده از سایت و جذابیت ظاهری آن نیز از فاکتورهای اساسی در طراحی سایت محسوب می‌شود.

می‌دانید که ux و ui به ترتیب مفاهیمی هستند که به تجربه کاربر هنگام استفاده از سایت یا اپلیکیشن شما و میزان جذابیت ظاهری آن می‌پردازند.

 

uiو ux، دو بخش مهم برای طراحی سایت

البته هنوز هم با سایت‌هایی رو به رو می‌شویم که با ورود به آن‌ها سردرگم شده و از هدف اصلی خود برای ورود به آن سایت باز می‌مانیم. شاید تجربه این را داشته باشید که با ورود به یک فروشگاه اینترنتی نتوانسته‌اید دکمه “سبد خرید” را به راحتی پیدا کنید و مجبور شده‌اید برای یافتن آن چندین بار صفحه را بالا و پایین کنید. این یک تجربه کاربری بسیار بد است و شاید حتی بعضی از افراد را از ادامه خرید منصرف کند.

جالب است بدانید گوگل نیز برای کاربران خود احترام زیادی قائل شده و معمولا سایت‌هایی را که ui و ux مناسبی نداشته باشند در نتایج برتر جستجو نمایش نمی‌دهد. پس یکی از مهم‌ترین اصول طراحی سایت حرفه ای، رعایت اصول ui و ux می‌باشد.

2) پیاده سازی اصول سئو تکنیکال

سئو یا بهینه‌سازی سایت به معنای این است که نکاتی را در طراحی سایت و محتوایی که روی آن منتشر می‌شود رعایت کنیم تا بتوانیم روی کلمات کلیدی کسب و کارمان در نتایج برتر جستجو ظاهر شویم.

کلمات کلیدی همان عبارت‌های هستند که کاربران با جستجو آن‌ها می‌توانند به صفحات مختلف سایت ما برسند. در سئو رقابت بر سر این است که با عبارات کلیدی که برایمان اهمیت زیادی دارند به صفحه نخست گوگل و ترجیحا لینک‌های بالاتر دست پیدا کنیم.

بخش مهمی از فرآیند سئو یک سایت، به ساختار آن سایت، یعنی نحوه طراحی آن برمی‌گردد که در اصطلاح به آن سئو تکنیکال گفته می‌شود. کدنویسی بهینه، بهبود سرعت سایت یا رفع ارورهای ساختاری آن، بخشی از فعالیت‌هایی است که در سئو تکنیکال به آن‌ها پرداخته می‌شود.

در سطح حرفه‌ای طراحی سایت، باید به اصول سئو در حوزه تکنیکال آشنایی کامل داشته باشید

3) رعایت قانون هیک

انتخاب کاربران را به حداقل برسانید. این همان مفهوم ساده قانون هیک است. هر چه انتخاب‌های بیشتری وجود داشته باشد، کاربران به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری نیاز دارند.

شاید مثالی ملموس برای اثبات این قانون، منوی رستوران‌ها باشد. اگر در منو رستوران غذاهای زیادی وجود داشته باشد، مسلما زمان تصمیم‌گیری شما نسبت به حالتی که تنها 3 غذا در آن وجود دارد بیشتر است. این قانون در وب‌سایت‌ها هم حاکم است. هر چقدر کاربر در سایت شما گزینه‌های بیشتری داشته باشد، استفاده از آن سایت برایش دشوارتر می‌شود.

شما باید ضروری‌ترین گزینه‌ها را نگه دارید و گزینه‌های منحرف کننده را حذف کنید. تصویر زیر که مربوط به سایت similarweb می‌شود، نمونه خوبی از رعایت شدن قانون هیک است. شما به سرعت بین دو گزینه Allow و Don’t Allow یکی را انتخاب می‌کنید.

رعایت قانون هیک در سایت سیمیلار وب، از اصول طراحی سایت حرفه ای

در فروشگاه‌های اینترنتی نیز باید به قانون هیک توجه ویژه‌ای شود. زمانی که شما محصولات زیادی برای عرضه دارید، به جای اینکه تمام آن‌ها را با ریز جزئیات در یک صفحه نمایش دهید، از فیلترها استفاده می‌کنید تا کاربران در حجم زیادی از محتوا سردرگم نشوند.

4) قابل توسعه بودن

وب سایتی که به صورت حرفه‌ای طرحی شده باشد، قابل توسعه بوده و می‌تواند نیازهای جدید یک کسب و کار را پوشش دهد. اگر سایت شما تنها برای چند هدف محدود قابل استفاده است، نمی‌توانید ادعا کنید که اصول طراحی سایت حرفه‌ای را در آن پیاده کرده‌اید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکاتی که برای طراحی یک سایت اصولی نیاز دارید را بررسی کنیم. 

به صورت کلی به یک سایت از دو جهت می‌توان امتیاز مثبت یا منفی داد؛ از جهت قابل توسعه بودن و کدنویسی حرفه‌ای آن و از جهت کاربرپسند بودن که مهم‌ترین هدف طراحی یک سایت است.  

اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که بیشتر مواردی که در این مقاله بررسی شد، به کاربر پسند بودن سایت می‌پردازد، چرا که سایت بدون حضور کاربران و رضایت آن‌ها هیچ تفاوتی با یک صفحه سفید نداشته و هیچ کاربردی ندارد.

در پایان اگر سوالی برایتان مطرح شده است، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده این مقاله
فروزان موسوی نژاد
فروزان موسوی نژاد

از نوشتن مطالبی که بتواند به سوالات افراد پاسخ دهد و آن‌ها را راهنمایی کند لذت می‌برم. به سئو علاقمندم و دو سال است که در زمینه‌های مختلف می‌نویسم. در ماهان هم تلاش می‌کنم تا با کمک تیم، محتوایی باکیفیت به مخاطبانمان ارائه دهم.

اشتراک گذاری این مقاله

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

خواندن این مطالب توصیه می‌شود

طراحی صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ 4 تکنیک مهم طراحی صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل اگر از …

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد ساده اما …

هدف در آنالیتیکس

تنظیم goal یا هدف در گوگل آنالیتیکس اگر شما یک سایت دارید، برای آنالیز آن …

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ هر پروتکل چگونه کار می‌کند؟ تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ …