انتخاب بهترین نام برای دامنه، اصول و قواعدی که باید بدانید

اسم دامنه در دنیای اینترنت

انتخاب نام دامنه (Domain) اولین قدم راه‌اندازی یک وب سایت است. اگر به دنبال انتخاب بهترین دامنه برای سایت خود هستید، باید با برخی از اصول این کار آشنا باشید، بعد از آن دیگر همه چیز به خلاقیت شما بستگی دارد.

باید بدانید که کاربرد نام دامنه شما در ساختار آدرس سایت نیست؛ در سرتاسر دنیای اینترنت از میزان کلیک گرفته تا سرچ در شبکه‌های اجتماعی و حتی تبلیغات آفلاین نیز تاثیرگذار است.

در ادامه این راهنما مهم‌ترین نکاتی که باید مدنظر داشته باشید را بررسی می‌کنیم و به یک سوال رایج نیز پاسخ می‌دهیم: آیا نام دامنه در رتبه سایت در موتورهای جستجو و سئو آن نیز تاثیر می‌گذارد؟

فهرست مطالب

1. قابلیت برند شدن داشته باشد

قابلیت برند شدن داشته باشد یعنی وقتی نام دامنه را می‌شنوید یا آن را جایی می‌بینید، باید مانند یک نام تجاری به نظر برسد. بدین منظور، از به کار بردن خط فاصله یا اعداد در دامنه خودداری کنید. برای مثال، اگر بخواهیم یک وب سایت برای فروش محصولات چوبی ایجاد کنیم:

  1. دامنه Choobi-sazan.com چندان برند شما را معتبر نشان نخواهد داد.
  2. دامنه woodworld.com نیز با اینکه عدم استفاده از خط تیره را رعایت کرده، چندان تلفظ آسانی نداشته و قابلیت برند شدن ندارد.
  3. Hizom.com می‌تواند یک نام دامنه منحصر به فرد، به یاد ماندنی و مرتبط با حوزه فعالیت این سایت باشد.

در مطلبی که راجع به مهم‌ترین نکات انتخاب نام برند نوشته‌ایم، به طور مفصل راجع به ویژگی‌های یک اسم خوب صحبت کرده‌ایم.

2. گفتن و نوشتن آن دشوار نباشد

تا به حال برایتان پیش آمده است که تصمیم بگیرید به سایتی که مدت‌ها قبل محصولی را در آن پسندیده بودید سر بزنید، اما نام سایت را به خاطر نیاورده و از این کار منصرف شده باشید؟

جالب است بدانید یک قاعده روان‌شناختی وجود دارد که طبق آن، انسان بیشتر چیزهایی را به یاد می‌آورد که به راحتی بتواند آن را تلفظ کرده و در مورد آن فکر کند. برای مثال اگر نام دامین شما به راحتی بیان نشود، ویژگی ماندگاری در اذهان را از دست خواهید داد. حالا متوجه شدید که نام دامنه چیزی بیش از چند کارکتر است که مردم آن را تایپ کرده یا روی آن کلیک می‌کنند.

3. از شاخ و برگ دادن اضافی بپرهیزید

طبق همان قاعده‌ای که در بالا گفتیم، هرچه نام دامنه انتخابی شما کوتاه‌تر باشد، راحت‌تر در ذهن می‌ماند و به یادآوری آن ساده‌تر می‌شود. علاوه بر این، تایپ کردن، به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر شده و در نتایج موتورهای جستجو نیز کم‌تر کوتاه می‌شود.

 البته حواستان باشد که معنی‌دار بودن نام دامنه را فدای کوتاهی آن نکنید. برای مثال، اگر سایتی درباره رژیم‌های غذایی دارید، نام regfood نمی‌تواند مخفف خوبی برای regime food باشد.

4. حواستان به شباهت‌های دردسرساز باشد

اینکه نامی برای دامنه خود انتخاب کنید که به دامنه یک برند دیگر شباهت داشته باشد یا با آن‌ها اشتبه گرفته شود، می‌تواند از دو جهت برایتان دردساز باشد:

  1.  صاحبان آن برند می‌توانند از صاحب نام دامنه‌ای که به برند آن‌ها شباهت دارد شکایت کنند.
  2. اگر عمدا و به قصد افزایش مخاطبان خود، نام دامنه‌ سایت خود را بسیار شبیه به نام برندهای مطرح انتخاب کنید، این کار تاثیر معکوس گذاشته و اعتماد مخاطبانتان را سلب می‌کند.

5. قابلیت تصویرسازی ذهنی داشته باشد

منظور از اینکه قابلیت تصویرسازی ذهنی داشته باشد چیست؟ منظور این است که افراد بتوانند در یک لحظه با دیدن نام دامنه، کاری که انجام می‌دهید را حدس بزنند.

برای مثال، با شنیدن “آچاره” احتمالا اکثر افراد به این فکر می‌کنند که این سایت در حوزه تعمیرات فعالیت می‌کند که تا حدودی هم درست است. آچاره یک استارت‌آپ موفق ایرانی است که انواع تعمیرات لوازم منزل، نظافت منازل، اسباب‌کشی و … را انجام می‌دهد.

مورد دیگر “دیجیاتو” است که نا آن مشخص می‌کند ارتباطی با تکنولوژی و ابزارآلات دیجیتال دارد.

البته مثال‌های نقض زیادی برای این گزینه وجود دارد مانند اسنپ، بیسکوییت مینو، پشمک حاج عبدلله و … . اما نقطه تمایز این نام‌ها از سایر نام‌های دامنه چیست؟ برندسازی فوق‌العاده، به نحوی که دیگر نیازی به معرفی ندارند.

و اما افسانه‌ای درباره نام برند

تاثیر نام دامنه بر سئو

اگر درباره بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو (seo) اطلاعاتی داشته باشید، احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که آیا قرار دادن کلمه کلیدی حوزه فعالیت سایت می‌تواند جایگاه آن را بهبود ببخشد؟ 

برای مثال اگر سایتی در حوزه فروش عسل کار می‌کند و نام دامنه خود را honey.com بگذارد می‌تواند در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کند؟

اگر با سئو آشنایی ندارید، در ادامه توضیح کوتاهی راجع به آن ارائه می‌دهم و بعد به پاسخ این سول می‌پردازم.

Search engine optimize به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورها جستجوست. یعنی چه؟ فرض کنید حوزه کاری شما فروش عسل باشد. افراد برای خرید عسل عباراتی مانند “خرید عسل”، “خرید عسل درمانی” و … را جستجو می‌کنند. حال اگر شما هم صفحه‌ای از سایت خود را برای نمایش داده شدن با این عبارات سئو کرده باشید، کاربرانی که این عبارات را سرچ کنند، سایت شما را هم در نتاایج جستجو مشاهده خواهند کرد.

سئو یک سایت به بیش از 200 فاکتور بستگی دارد که در مطلب فعلی مجال صحبت درباره آن نیست. حال برویم سراغ پرسش خودمان: آیا قرار دادن کلمه کلیدی حوزه فعالیت سایت می‌تواند جایگاه آن را بهبود ببخشد؟

پاسخ این سوال یک کلمه است؛ خیر! دیگر گذشت آن زمانی که موتورهای با قرار دادن کلمه کلیدی حوزه فعالیت یک سایت، رتبه آن را بهبود می‌بخشیدند و دیگر چنین ترفندهایی به‌هیچ عنوان تاثیری در سئو یک سایت ندارد.

درباره نویسنده این مقاله
فروزان موسوی نژاد
فروزان موسوی نژاد

از نوشتن مطالبی که بتواند به سوالات افراد پاسخ دهد و آن‌ها را راهنمایی کند لذت می‌برم. به سئو علاقمندم و دو سال است که در زمینه‌های مختلف می‌نویسم. در ماهان هم تلاش می‌کنم تا با کمک تیم، محتوایی باکیفیت به مخاطبانمان ارائه دهم.

اشتراک گذاری این مقاله

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

خواندن این مطالب توصیه می‌شود

طراحی صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ 4 تکنیک مهم طراحی صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل اگر از …

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد ساده اما …

هدف در آنالیتیکس

تنظیم goal یا هدف در گوگل آنالیتیکس اگر شما یک سایت دارید، برای آنالیز آن …

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ هر پروتکل چگونه کار می‌کند؟ تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ …