تاثیر https در سئو سایت

تاثیر https در سئو سایت

تاثیر https در سئو سایت چقدر است؟ 

این سوالی است که برای بسیاری از مدیران سایت‌ها به‌وجود می‌آید. گوگل تاکنون درباره استفاده از https بیانیه‌هایی داده است که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم، اما آیا استفاده از https تنها برای جلب نظر گوگل مهم است یا مزایای دیگری هم دارد؟ تا انتهای این مقاله با ماهان همراه باشید تا پاسخ این سوال‌ها را بررسی کنیم. 

فهرست مطالب

پروتکل https چیست و چه تفاوتی با http دارد؟

HTTP یک پروتکل لایه کاربردی برای دریافت اطلاعات از وب است. در اصطلاحی غیر معمول، اطلاعات را به جستجوگر وب نمایش می‌دهد. درواقع بدون اتصل امن، یعنی بدون https، هر شبکه‌ای که بین میزبان مبدا و مقصد قرار بگیرد می‌تواند آنچه که مقصد دریافت می‌کند را تغییر دهد. لایه‌ اضافه در HTTPS از روش امن‌تری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند که به نام SSL شناخته می‌شود.

4+1 دلیل مهم برای تغییر http به https

ساده‌ترین جواب به این سوال این است که https امنیت بازدیدکنندگان و شبکه شما را فراهم می‌کند. اگر شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و کاربران در همان ابتدای ورود به سایت با تصویر زیر مواجه شوند، آیا حاضر می‌شوند یک ریال هم در درگاه بانک سایت شما جابجا کنند؟

به همین دلیل است که بیش از 50 درصد از وب سایت‌ها در سراسر جهان از HTTPS استفاده می‌کنند.

به جز این، 4 مزیت کلیدی دیگر نیز برای انتقال سایت از http به https وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم. در نهایت هم به موضوع اصلی این مقاله، یعنی تاثیر https در سئو سایت می‌پردازیم.

1. تجربه کاربری بهتر

مرورگرهایی مانند فایرفاکس و کروم از شاخص‌هایی برای نشان دادن ایمن بودن یا نبودن یک وب سایت استفاده می‌کنند. برای مثال گوگل کروم در اولین گام قبل از ورود به سایت، اعلان زیر را نمایش می‌دهد.

اعلان https در گوگل کروم

موزیلا نیز پیغام زیر را به نمایش‌ در‌می‌آورد.

اعلان https در موزیلا

طی نظرسنجی‌ها مشخص شده است که 84 درصد از کاربران اگر بدانند یک سایت امن نیست، ترجیح می‌دهند در آن خریدی انجام ندهند. 

اگر می‌خواهید تجربه مرور ایمن و مطمئنی ارائه دهید، امنیت سایت خود را با تغییر http به https افزایش دهید.

 

2. نماد قفل را دریافت و خیال کاربران را آسوده کنید

هفتاد و هفت درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها نگران رهگیری یا سوء استفاده آنلاین از داده‌هایشان هستند. اگر می‌خواهید نگرانی آن‌ها را برطرف کرده و اعتماد ایجاد کنید، نماد قفل ایمن این کار را برای شما انجام می‌دهد.

3. برای پیاده سازی AMP باید HTTPS داشته باشید

می‌دانید که بهینه سازی موبایل چقدر برای سئو مهم است و AMP به بهبود رتبه سایت شما در گوشی‌های همراه کمک می‌کند. نکته جالب توجه این است که حتی برای استفاده از AMP باید یک سایت رمزگذاری شده با SSL داشته باشید.

4. داده‌های قابل پیگیری در گوگل آنالیتیکس

اگر هنوز گواهی ssl را دریافت نکرده‌اید، احتمالا متوجه افزایش direct traffic در پنل گوگل آنالیتیکس شده‌اید.

اگر سایت شما از http استفاده می‌کند و ترافیکی از سایتی با پروتکل https دریافت کند، این ترافیک در گوگل آنالیتیکس در بخش Direct نمایش داده می‌شود. 

در چنین حالتی داده‌های ارجاعی از بین خواهند رفت و شما نمی‌توانید ردیابی کنید که این ترافیک از کجا آمده است. اگر از پروتکل https استفاده کنید، این داده‌ها به صورت امن برای شما ذخیره خواهند شد و می‌توانید به راحتی ترافیک سایت خود را بررسی کنید.

و اما تاثیر https در سئو سایت، از افسانه تا واقعیت

سال 2018 گوگل به مدیران وب‌سایت‌ها اعلام کرد که اگر وب سایتی بدون HTTPS داشته باشند، در خطر از دست دادن ترافیک هستند و با اعلان هشدار به کاربران، به آن‌ها هشدار می‌دهد که وارد سایتی ناامن می‌شوند.

گوگل برای اولین بار در می 2010 شروع کرد به تشویق سایت‌ها برای مهاجرت به HTTPS کرد. پس از آن، در 6 آگوست 2014 اعلام کرد که سایت‌های HTTPS را در نتایج جستجو ترجیح می‌دهد. 

 آخرین تحقیقات Search Metrics اینطور بیان می‌کند که https فاکتور قابل تشخیصی در رتبه‌بندی صفحات نبوده و شاید بتوان از تاثیر مستقیم آن بر سئو چشم‌پوشی کرد.

گوگل نیز اعلام کرده است که فاکتور استفاده از https وزن کمتری نسبت به فاکتورهای دیگر مانند محتوایی با کیفیت بالا دارد، هرچند که ممکن است در آینده به آن توجه بیشتری شود.

از این صحبت‌ها نتیجه می‌گیریم که اگر می‌خواهید سئو سایت خود را بهبود ببخشید، باید بدانید که گواهی ssl تاثیر مستقیم و قابل ملاحظه‌ای روی سئو ندارد، اما 5 دلیل دیگری که در بالا بررسی کردیم، به صورت غیر مستقیم سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. 

در نهایت متوجه شده‌اید که دریافت گواهی ssl فارغ از نتیجه آن بر سئو سایت، چقدر اهمیت دارد و حداقل مزیت آن، حفظ امنیت کاربران و افزایش اعتماد آن‌ها به سایت است.

درباره نویسنده این مقاله
فروزان موسوی نژاد
فروزان موسوی نژاد

از نوشتن مطالبی که بتواند به سوالات افراد پاسخ دهد و آن‌ها را راهنمایی کند لذت می‌برم. به سئو علاقمندم و دو سال است که در زمینه‌های مختلف می‌نویسم. در ماهان هم تلاش می‌کنم تا با کمک تیم، محتوایی باکیفیت به مخاطبانمان ارائه دهم.

اشتراک گذاری این مقاله

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

خواندن این مطالب توصیه می‌شود

طراحی صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ 4 تکنیک مهم طراحی صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل اگر از …

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد ساده اما …

هدف در آنالیتیکس

تنظیم goal یا هدف در گوگل آنالیتیکس اگر شما یک سایت دارید، برای آنالیز آن …

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ هر پروتکل چگونه کار می‌کند؟ تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ …