لینک نوفالو چیست و چه تاثیری در سئو سایتی دارد؟

لینک نوفالو چیست

لینک‌های نوفالو (nofollow) چه هستند؟ چرا اهمیت دارند؟ تاثیری در سئو دارند یا نه؟

این‌ها مهم‌ترین سوالاتی هستند که در ادامه به پاسخ آن‌ها می‌پردازیم.

اگر به عملکرد وب سایت خود در موتورهای جستجو اهمیت می‌دهید، باید با عملکرد این لینک‌ها به خوبی آشنایی داشته باشید. بد نیست بدانید که لینک‌های نوفالو چیز جدیدی نیستند و از سال 2005 استفاده می‌شوند.

در این راهنما، نحوه ایجاد پیوندهای نوفالو، نحوه کمک کردن آن‌ها به SEO و نحوه استفاده صحیح از این لینک‌ها را برسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

لینک نوفالو چیست و چه ساختاری دارد؟

لینک‌های نوفالو از نظر ساختاری، لینک‌هایی هستند که تگ HTML آن‌ها ویژگی rel=“nofollow” داشته باشد. ویژگی نوفالو به موتورهای جستوجو اعلام می‌کند که این پیوند را نادیده بگیرند و وارد صفحه مقصد لینک نشوند. باید بدانید که تمام لینک‌ها به صورت پیش‌فرض follow هستند.

تفاوت ساختاری لینک فالو و نوفالو را مشاهده می‌کنید:

 

به عنوان یک کاربر نمی‌توان تفاوتی بین لینک فالو یا نوفالو تشخیص داد. می‌توانید روی هر دو آن‌ها کلیک کنید، آن‌ها را کپی کرده و از آن‌ها استفاده کنید، اما زمانی که صحبت از بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) می‌شود، تفاوت زیادی بین لینک dofollow و nofollow وجود دارد.

 

تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟

پیوندهای Dofollow به رتبه بندی موتورهای جستجو کمک می‌کنند، در صورتی که طبق طبق گفته گوگل، پیوندهای nofollow هیچ پیج رنکی را منتقل نکرده و به این ترتیب در رتبه‌بندی صفحات تاثیری نمی‌گذارند. به همین دلیل وقتی صحبت از رپورتاژ آگهی و دریافت بک لینک می‌شود، همه به دنبال دریافت لینک فالو هستند.

پیوندهایی که با ویژگی نوفالو مشخص شده‌اند، معمولا توسط ربات‌های گوگل دنبال نمی‌شوند. با این حال، ممکن است گوگل آن‌ها را از راه‌های دیگری دنبال کند (از طریق نقشه سایت یا لینک‌های فالو دریافت شده از صفحات دیگر)، بنابراین تضمینی وجود ندارد که گوگل آن صفحه را پیدا نکند. اگر می‌خواهید صفحه‌ای توسط گوگل ایندکس نشود، بهتر است راجع به فایل robots.txt بیشتر بدانید.

چطور بررسی کنیم که لینک nofollow است؟

برای این کار 3 راه پیش رو دارید:

راه اول:

  1. روی مرورگر کلیک راست کرده و گزینه “View page source” را انتخاب کنید.
  2. در کدهای HTML صفحه، تگ <a> را پیدا کنید.
  3. اگر ویژگی ”rel=”nofollow را در آن مشاهده کردید، یعنی لینک از نوع نوفالو است، در غیر صورت لینک از نوع فالو است.

راه دوم:

روی لینک مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه “Inspect” را انتخاب کنید.
اگر “rel=’’nofollow را مشاهده کردید، یعنی لینک نوفالو است، در غیر این صورت لینک فالو است.

 

راه سوم:

استفاده از افزونه Strike Out Nofollow Links گوگل کروم به راحتی و بدون بررسی کدهای HTML، لینک‌های فالو و نوفالو را مشخص می‌کند.

چرا موتورهای جستجو ویژگی Nofollow را ایجاد کردند؟

این روزها اگر چرخی در اینستاگرام بزنید و نظرات افراد را زیر پست‌های مختلف بخوانید، محال است که با جملاتی با مضمون معرفی کسب و کار، درخواست لایک کامنت، درخواست فالو کردن پیج و از این دست مواجه نشوید. حال تصور کنید که در سال‌های گذشته، وبلاگ نویسان یا مدیران سایت‌ها در قسمت نظرات سایت‌های دیگر، با قرار دادن لینک سایت خود و تبلیغات مختلف برای آن، سعی در گرفتن یک بک لینک و افزایش اعتبار سایت خود داشتند. به این نظرات، نظرات که بسیار هم آزاردهنده هستند، نظرات اسپم گفته می‌شود.

با افزایش محبوبیت وبلاگ‌ها، نظرات اسپم نیز افزایش یافت. از آنجا که این تاکتیک تاثیر بسیار مثبتی روی رتبه‌بندی سایت‌ها گذاشت، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت. از این رو سایت‌های اسپم در گوگل رتبه خوبی کسب کردند و سایت‌هایی با کیفیت بالا از نتایج جستجو خارج شدند. پس گوگل برای خاتمه دادن به این موضوع، از ویژگی nofollow در الگوریتم‌های خود استفاده کرد.

گوگل در سال 2005 ویژگی نوفالو را به منظور مبارزه با اسپم معرفی کرد. کمی بعد، یاهو، بینگ و چند موتور جستجوی دیگر نیز تعهد خود را به برچسب nofollow اعلام کردند. گوگل با معرفی ویژگی نوفالو، به بهبود ربته سایت‌ها از طریق لینک‌های اسپم خاتمه داد.

در حال حاضر مدیران سایت‌ها، لینک‌های درج شده در قسمت نظرات را به صورت اتوماتیک نوفالو کرده تا از درج نظرات اسپم به منظور لینک‌سازی جلوگیری شود.
اما تکلیف سایت‌هایی که تبلیغات انجام می‌دهند چه می‌شود؟

گوگل از دو ویژگی دیگر نیز برای شناسایی هدف پیوندها رونمایی کرد

می‌دانید که لینک‌سازی خارجی تنها از طریق قسمت نظرات بلاگ‌ها یا فروم‌ها انجام نمی‌شود و راه‌هایی مثل دریافت لینک از رپورتاژها یا تبلیغات بنری هنوز هم رونق دارد. اما با روی کار آمدن الگوریتم پنگوئن از سال 2012، گوگل به شدت با دریافت لینک از صفحات نامرتبط یا خرید و فروش لینک‌ها مبارزه کرد.

اما این کار می‌توانست مانع هرگونه تبلیغاتی در فضای اینترنت شود، چرا که اساسا در تبلیغات بنری ارتباط موضوعی صفحات ارزش چندانی نداشته و تنها دیده شدن تبلیغ است که اهمیت دارد.

در سال 2019 برای جلوگیری از جریمه شدن سایت‌هایی که لینکی از تبلیغات بنری یا سایر انواع تبلیغات شناخته شده دریافت کرده‌اند، ویژگی‌های دیگری نیز معرفی شد:

1. ”Rel=”sponsored

این ویژگی برای شناسایی محتوای پولی یا پیوندهای پولی استفاده می‌شود‌. به عنوان مثال، برای سایت‌هایی که در زمینه فروش تبلیغات بنری، انتشار رپورتاژ خبری (مثل سایت‌های خبری و مجله‌های الکترونیکی) یا سیستم‌های همکاری در فروش فعالیت می‌کنند.

 

 

2. ”rel = “ugc

این ویژگی برای شناسایی محتوای تولید شده توسط کاربر مانند نظرات وبلاگ یا سایت‌های درج آگهی که کاربر امکان درج محتوا و لینک داشته باشد، استفاده می‌شود.

 

اگر پیوندهای شما در این دسته‌ها قرار نمی‌گیرد، اما همچنان می‌خواهید به Google بگویید که آن‌ها را دنبال نکند، فقط از nofollow استفاده کنید.

میی‌بینید که پیشنهاد گوگل درباره لینک‌های nofollow همین است:

آیا لینک nofollow به سئو سایت کمک می‌کنند؟

بیایید به طور خلاصه آنچه گوگل در مورد نحوه مدیریت پیوندهای nofollow می‌گوید را مرور کنیم:

In general, we don’t follow them. This means that Google does not transfer PageRank or anchor text across these links.

به طور کل، ما آ‌‌ن‌ها را دنبال نمی‌کنیم. این بدان معناست که گوگل رتبه صفحه (PageRank) و متن لینک را از طریق این پیوندها منتقل نمی‌کند.

“به طور کل؟” پس قطعیتی وجود ندارد و نشان می‌دهد که گوگل در برخی موارد پیوندهای نوفالو را دنبال می‌کنند.

در حال حاضر برخی از افراد می گویند: “پیوندهای Nofollow هیچ تاثیری بر SEO ندارند” و برخی دیگر فکر نیز می‌گویند که: “پیوندهای Nofollow به اندازه پیوندهای dofollow قوی نیستند … اما همچنان کمک می‌کنند”.

اما حتی اگر فرض کنیم پیوندهای نوفالو هیچ تاثیری مستقیم بر SEO ندارند، باز هم می‌توانند تأثیر غیرمستقیمی داشته باشند:

1. افزایش ترافیک سایت

بهترین نکته در مورد پیوندهای نوفالو این است که برای ترافیک مناسب هستند و می‌توانند ترافیک بسیار بیشتری را نسبت به بسیاری از پیوندهای فالو برای شما ارسال کنند. اگر از صفجه نخست یک خبرگزاری لینک نوفالو دریافت کنید، باز هم از نوفالو بودن آن شکایت دارید؟

2. کمک به لینک‌سازی طبیعی

به طور خلاصه، اگر تمام بک لینک‌های سایت شما از نوع فالو باشد ممکن است مورد خشم پنگوئن گوگل قرار بگیرید، چرا که اگر لینک‌سازی طبیعی باشد باید تعدادی از آن‌ها از نوع نوفالو باشند. هرچقدر هم که شما برای دریافت دریافت لینک فالو آرزوی کنید، در دنیای واقعی برخی افراد ناگزیر از طریق لینک‌های nofollow به شما پیوند می‌دهند.

3. آزادی عمل در لینک دادن

ممکن است شما بخواهید در مقالات سایت خود به منبع آن مطلب لینک بدهید، اما از معتبر بودن سایت مقصد نزد گوگل اطمینان نداشته باشید و می‌دانید که لینک دادن به منابع نامعتبر می‌تواند به سایت شما نیز آسیب بزند. یا ممکن است از این تفکر نه چندان درست پیروی کنید که با لینک دادن به منابع معتبر هم ممکن است ارزشی به صفحه مقصد منتقل کرده و رتبه خودتان کاهش پیدا کند! در این صورت هم با نوفالو کردن لینک، می‌توانید با خیال راحت به سایت‌های دیگر لینک دهید.

کجا از لینک نوفالو استفاده کنیم؟

استفاده از لینک follow:

  • اگر به منبع لینک می‌دهید و به آن اعتماد دارید.
  • پست مهمان. البته برای یک پست مهمان واقعی که در آن هزینه پست را پرداخت نمی‌کنید.
  • پیوند به پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی.

 

استفاده از لینک nofollow:

  • اگر پیوندی فروخته‌اید.
  • اگر شخصی برای ارسال محتوای خود به شما پول پرداخت کرد.
  • اگر به هر طریقی نگران هستید که ممکن است به خاطر پیوند مجازات شوید.
  • پیوند در سایت به شخصی که سایت شما را طراحی کرده است، اگرچه بسیاری از افراد این لینک‌ها را فالو می‌کنند.
درباره نویسنده این مقاله
فروزان موسوی نژاد
فروزان موسوی نژاد

از نوشتن مطالبی که بتواند به سوالات افراد پاسخ دهد و آن‌ها را راهنمایی کند لذت می‌برم. به سئو علاقمندم و دو سال است که در زمینه‌های مختلف می‌نویسم. در ماهان هم تلاش می‌کنم تا با کمک تیم، محتوایی باکیفیت به مخاطبانمان ارائه دهم.

اشتراک گذاری این مقاله

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

خواندن این مطالب توصیه می‌شود

طراحی صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ 4 تکنیک مهم طراحی صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل اگر از …

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد ساده اما …

هدف در آنالیتیکس

تنظیم goal یا هدف در گوگل آنالیتیکس اگر شما یک سایت دارید، برای آنالیز آن …

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ هر پروتکل چگونه کار می‌کند؟ تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ …