تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد ساده اما بسیار مهمی هستند که می‌توانند موفقیت استراتژی بازاریابی شما در شبکه‌های اجتماعی را تضمین کنند. 

از آن‌جا که شما احتمالا به دنبال چند تکنیک ناب و موثر هستید، بهتر است بیش از این در مقدمه این گفتار باقی نمانیم و برویم سراغ اصل مطلب!

فهرست مطالب

1. از ویدئو غافل نشوید

طبق آماری که مجموعه hubspot، غول دیجیتال مارکتینگ دنیا، ارائه کرده است، 69% از مصرف‌کنندگان محصولات برای بدست آوردن اطلاعات راجع به محصول یا خدمات یک نام تجاری ویدئو را نسبت به سایر انواع محتوا ترجیح می‌دهند.

در اوایل سال 2020، گزارش HubSpot’s Not Another State of Marketing نشان داد که ویدیو رایج‌ترین محتوای بازاریابی و دومین نوع محتوای جذاب در رسانه‌های اجتماعی است.

باید بدانید که دامنه توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی به طور پیوسته درحال کاهش است و این موضوع باعث شده بازاریابان قدم در راه تولید محتوایی بگذارند که حتی منفعل‌ترین کاربران را نیز جذب کند. محتوایی جذاب مانند یک ویدئو!

از آنجایی که پلتفرم‌های بسیاری مانند فیسبوک، اینستاگرام، تیک تاک، توییتر و لینکدین هرروز درحال قابلیت پخش ویدئو را تقویت می‌کنند، اغراق نیست اگر بگوییم که محتوای ویدئویی در سال‌های آینده از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد شد.

با این حساب، آیا باز هم برای استفاده از ویدئو در شبکه‌های اجتماعی تردید دارید؟

با توجه به ماهیت کسب و کارتان می‌توانید ویدئوهای متفاوتی تولید کنید: نمایش محصولات و جزئیات آن‌ها، معرفی محصول، ویدئو آموزشی، مراسم و گردهمایی‌ها، ویدئو سرگرم‌کننده و … .

از نشان دادن جنبه‌ای متفاوت از برند خود نترسید. در مورد ماموریت یا هدف بزرگتر شرکت خود صحبت کنید. می‌توانید به مخاطبان خود یک روز از زندگی یکی از کارمندان را نشان بدهید. فراتر از محصول یا خدمات خود بروید تا ارتباط عمیق‌تری با آن‌ها برقرار کنید.

2. شخصی‌سازی محتوا را فراموش نکنید

با افزایش تعداد کانال‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی که هر روز در حال پیشرفت هستند، متمایز کردن محصول و ارائه یک نمایش منحصر به فرد و جذاب از برند اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. برای مثال، می‌توانید ویدئویی چند دقیقه‌ای را برای اینستاگرام و میم‌های ترند را برای توییتر تهیه کنید. یک استراتژی شخصی‌سازی شده رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند کلید موفقیت فعالیت شما در این بسترها باشد.

3. یکنواخت نباشید

چه غذا باشد چه لباس، همه ما تنوع را دوست داریم. علاقه ما به تنوع درمورد محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی با آن سروکار داریم نیز صدق می‌کند. امروزه رسانه‌های اجتماعی تنها بستری برای به ‌اشتراک گذاشتن یک متن یا تصویر و تبلیغات نیستند. 

بازاریابان باید روی سلیقه و ترجیحات مخاطبان تمرکز کرده و براساس آن محتوای متنوعی را طراحی کنند. متن، تصویر، ویدئو، فایل‌های GIF، گفتگوهای زنده (Live)، نظرسنجی‌ها، پیام‌های شخصی‌سازی شده، پیشنهادات و … انواع مختلفی از محتوا هستند که می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید تا نیازهای مختلف کاربران خود را برطرف کنید.

4. برگزاری مرتب نظرسنجی

در چند سال اخیر بسیاری از کسب و کارها قدرت نظرسنجی‌ها را درک کرده‌اند. ممکن است بسیاری از بازاریابان احساس کنند که نیازها و ترجیحات مخاطبان خود را به خوبی می‌دانند، اما عملکرد ضعیف محصول یا خدمات آن‌ها در بازار مشخص می‌کند که واقعیت چیز دیگری است. بنابراین، مهم است که کسب و کارها به طور مداوم در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود نظرسنجی انجام دهند.

اما همه مخاطبان ما به راحتی در نظرسنجی‌ها حضور فعالی ندارند. در مقاله‌ای که راجع به گوش دادن فعال به مشتری نوشته‌ایم، به‌طور مفصل راجع‌‌به اینکه چطور بازخورد مشتریان را دریافت کرده و آنان را تشویق به شرکت در نظرسنجی کنیم صحبت کرده‌ایم.

5. از هایلایت اینستاگرام غافل نشوید

به عکس زیر نگاه کنید. این پیج فروش لباس به سوالات اولیه‌ای که برای افراد اکثر افراد پیش می‌آید پاسخ داده و آن‌ها را در اولین جایی که مورد توجه قرار می‌گیرد، یعنی استوری‌های هایلایت شده قرار داده است. هایلایت اینستاگرام، بهترین راه جذب مخاطب برای دیدن مهم‌ترین اطلاعات در نگاه اولیه است. هایلایت‌ها را می‌توان براساس موضوع، کمپین، تاریخ، رویداد و … سازماندهی و ارسال کرد.

6. انسان باشید!

از مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی​ این است که انسان باشید! اکثر برندهای بزرگی که ما می‌شناسیم و دوستشان داریم، به شما این امکان را می‌دهند که در هر زمانی که بخواهید، از طریق رسانه‌های اجتماعی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اما در حال حاضر کانال‌های پیام‌رسانی بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارند و نیاز مصرف‌کنندگان نیز تغییر کرده و دیگر تنها استفاده از تبلیغات نمی‌تواند کارآمد باشد.

در سال 2021 لحن مکالمات تغییر کرده و تکنیک‌های بازاریابی بیشتر روی کمک کردن به کاربر در مورد یک موضوع خاص یا آموزش دادن در مورد یک محصول تمرکز می‌کند.

برندها باید در رسانه‌های اجتماعی انسانی‌تر عمل کنند .مهم نیست که در کدام شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنید، مهم این است که احساسات مخاطبان را در نظر بگیرید، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و در تعامل باشید، پاسخگو باشید و بدانید که مخاطبان شما هرگز یک ربات نیستند!

7. کم گوی و گزیده گوی چون در!

در سال 2020 شاهد ظهور Tik-Tok و ریلز اینستاگرم، تعامل بالای افراد با محتوای استوری اینستاگرام و اسنپ چت و برندهایی که محتوای کوتاه یا در اصطلاح snackable را برای برندشان انتخاب کرده‌اند بودیم.

دامنه توجه رسانه‌های اجتماعی درحال کاهش یافتن است. هرروز افراد بیشتری هنگام لم دادن روی کاناپه یا در مواقع بی‌حوصلگی به سراغ شبکه‌های اجتماعی رفته و فیدها را بی‌وقفه پیمایش می‌کنند. با این اوصاف، محتوای کوتاه یا snackable هرروز جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

آخرین باری که کپشنی 15 خطی خوانده‌اید را به‌یاد دارید؟ احتمالا نه! اما دیدن عکس‌ها احتمالا فعالیت مورد علاقه شما در اینستاگرام است، چرا که می‌توانید در چند ثانیه با آن تعامل برقرار کنید، این یعنی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی مردم و برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید به آن توجه داشته باشید.

میم‌ها، گیف‌ها، ویدیوهای کوتاه، نظرسنجی‌ها، اینفوگرافیک‌های سرگرم‌کننده و … را امتحان کنید تا بفهمید که چگونه می‌توانید توجه مخاطبان را حتی زمانی که به سرعت در فیدهایشان جستجو می‌کنند، جلب کرده و آن‌ها را در پروفایل خود نگه دارید.

درباره نویسنده این مقاله
فروزان موسوی نژاد
فروزان موسوی نژاد

از نوشتن مطالبی که بتواند به سوالات افراد پاسخ دهد و آن‌ها را راهنمایی کند لذت می‌برم. به سئو علاقمندم و دو سال است که در زمینه‌های مختلف می‌نویسم. در ماهان هم تلاش می‌کنم تا با کمک تیم، محتوایی باکیفیت به مخاطبانمان ارائه دهم.

اشتراک گذاری این مقاله

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

خواندن این مطالب توصیه می‌شود

طراحی صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ 4 تکنیک مهم طراحی صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل اگر از …

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد ساده اما …

هدف در آنالیتیکس

تنظیم goal یا هدف در گوگل آنالیتیکس اگر شما یک سایت دارید، برای آنالیز آن …

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ هر پروتکل چگونه کار می‌کند؟ تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ …