مهم‌ترین اصول انتخاب نام برند

اصول انتخاب نام برند

شاید شما هم در گذشته به رستوران‌ها یا فروشگاه‌های بزرگی برخورد کرده باشید که نامشان چنین الگویی داشت: “حاج فلانی به همراه پسران به جز پسر بزرگ”. اما حالا اوضاع متفاوت است؛ دیگر انتخاب نام برند یا همان نام تجاری به آسانی آب خوردن نیست و نمی‌توانید اولین چیزی که به ذهنتان رسید را انتخاب کنید.

 نام مناسب می‌تواند بهترین دارایی یک برند باشد، اما برای انتخاب آن نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید، تنها باید تفکری عمیق و مقدار زیادی صبر داشته باشید.

سعی کردم در این مقاله راهنمایی جامع برای شما ایجاد کنم تا بتوانید با استفاده از آن، ویژگی‌های یک نام مناسب را بشناسید و با پیشنهادهای موجود، بهترین نام را برای برند خود انتخاب کنید.

فهرست مطالب

نام برند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

نظریه‌ها و مطالعات زیادی درباره ویژگی‌های یک نام تجاری خوب وجود دارد. برای مثال، تحقیقی که در سال 2010 در دانشگاه آلبرتا انجام شد نشان داد که مشتریان به نام‌ برندهایی با الگوی تکرارشونده مثل کوکاکولا، کیت کت و ژلی بلی واکنش مثبتی نشان می‌دهند.

 برندهای ایرانی مثل تک تک، لپ لپ و مزمز هم از همین ساختار برای انتخاب نام تجاری خود استفاده کرده‌اند.

 لطفا این فکر را از سرتان بیرون کنید که شما هم از همین الان باید تمام وقتتان را روی پیدا کردن نامی با این ساختار پیدا کنید تا ما در آینده شاهد نام‌هایی عجیب و غریب که تنها الگویی تکرارشونده دارند نباشیم! واقعا هیچ فرمول جادویی برای این کار وجود ندارد!

از طرفی هم یک نام تجاری صرفا به خاطر اینکه دوستش دارید یا روی کارت ویزیت شما جالب به نظر می‌رسد، نام مناسبی نیست. 

ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا یک نام ایده‌آل انتخاب کنید. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

معنی‌دار باشد:

نامی که انتخاب می‌کنید باید با ارزش‌های بنیادی و ماهیت برند شما هم‌خوانی داشته باشد و با ایجاد تصویری مثبت در ذهن مخاطب، یک ارتباط قوی با او برقرار کند. 

شاید اولین مثال نقضی که به ذهنتان می‌رسد “اسنپ” باشد که در فرهنگ لغت، معنی خاصی برای آن پیدا نمی‌شود، اما حالا همه ما با شنیدن آن یاد یک تاکسی اینترنتی میوفتیم.

 اگر فکر می‌کنید توانایی خلق چنین برندی دارید، آزاد هستید که نامی خلاقانه انتخاب کنید، اما بسیاری از نام‌های تجاری موفق هم وجود دارند که بازتابی از ماهیت برندشان هستند. به اسامی زیر که مربوط به آب معدنی‌های ایرانی هستند توجه کنید:

متمایز باشد:

: اولین دلیل برای اینکه باید نامی منحصر به فرد انتخاب کنید این است که در انتخاب دامنه سایت یا نام کاربری شبکه‌های اجتماعی به مشکل نخورید.

 می‌دانید که انتخاب نام تکراری در هیچ‌کدام از این موارد مجاز نیست و باید آنقدر پسوند یا پیشوند به آن اضافه کنید تا اجازه ثبت پیدا کنید. 

دلیل دیگر این است که اگر سعی کنید نامی مشابه برندهای بزرگ انتخاب کنید و گمان کنید که با این کار توانسته‌اید اعتبار برندتان را افزایش دهید، برعکس، به شدت ضرر می‌کنید. چنین کاری این احساس را به مخاطبتان القا می‌کند که برند شما هویت مستقل ندارد و یک کپی از برندی دیگر است. ضمن اینکه ممکن است برندی که از نام او استفاده کرده‌اید، علیه شما شکایت کرده و در دادگاه شما را کیش و مات کند.

پیچیده نباشد:

در این مورد، یکی از اساتید بازاریابی دیدگه جالبی دارد: “اسم برندتان را طوری انتخاب کنید که اگر خواستید آن را به یک موتوری در حال حرکت هم بگویید، دقیقا متوجه شود”. منظور این جمله واضح است! باید نامی را انتخاب کنید که افراد آن را راحت تلفظ کنند، هجی کنند، بنویسند یا حتی در گوگل سرچ کنند.

چشم‌اندازهای آینده را دربر بگیرد:

شاید فعالیت شما در حال حاضر محدود به یک شهر یا باشد، اما ممکن است در آینده بخواهید آن را در سطوح بزرگ‌تری گسترش دهید، پس نامی را انتخاب نکنید که در فرهنگ‌های دیگر مردود باشد.

 داستان آب معدنی ” اَلَموت” را شنیده‌اید؟ الموت به معنی آشیانه عقاب و اسم یک منطقه در قزوین است. می‌دانید که ” اَلْمَوت” در زبان عربی به معنای مرگ است. حالا تصور کنید وقتی این آب معدنی به کشورهای عربی صادر شد چه اتفاقی برای فروش آن افتاد!

بصری باشد:

این مورد آنچنان مورد توجه نیست، اما می‌توانید هنگام انتخاب نام برند، نیم‌نگاهی هم به آن داشته باشید. نامی که قابلیت پیاده‌سازی با المان‌های گرافیکی داشته باشد، می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. برندهایی مثل اپل، عقاب و جگوار، نمونه‌های موفقی از یک برند بصری هستند.

یک نکته ظریف: در انتخاب نام برند توجه کنید که تا حد امکان، از کلماتی که دارای چند شکل نوشتاری هستند استفاده نکنید. برای مثال اگر از اعداد استفاده کنید، هم به شکل حروف نوشته می‌شوند و هم به شکل عددی (3تار و سه تار). یا کلماتی که املاهای متفاوتی دارند مثل رازی و راضی.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردم به مهم‌ترین نکات انتخاب نام برند اشاره کنم. در نهایت تمام مواردی در این مورد بیان می‌شود، صرفا جهت راهنمایی و ایده گرفتن است و هیچ “باید” یا “نباید” محکمی برای آن وجود ندارد. شما تا به حال چه اسامی عجیب و غریبی از برندهای مختلف به گوشتان خورده است؟

درباره نویسنده این مقاله
فروزان موسوی نژاد
فروزان موسوی نژاد

از نوشتن مطالبی که بتواند به سوالات افراد پاسخ دهد و آن‌ها را راهنمایی کند لذت می‌برم. به سئو علاقمندم و دو سال است که در زمینه‌های مختلف می‌نویسم. در ماهان هم تلاش می‌کنم تا با کمک تیم، محتوایی باکیفیت به مخاطبانمان ارائه دهم.

اشتراک گذاری این مقاله

اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email

خواندن این مطالب توصیه می‌شود

طراحی صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ 4 تکنیک مهم طراحی صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل اگر از …

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد ساده اما …

هدف در آنالیتیکس

تنظیم goal یا هدف در گوگل آنالیتیکس اگر شما یک سایت دارید، برای آنالیز آن …

تفاوت HTTP و HTTPS

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ هر پروتکل چگونه کار می‌کند؟ تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟ …